Het fenomeen low-cost airlines is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het aanbod van mogelijkheden om te vliegen. Prijsvechters zoals EasyJet, Ryanair, Wizz Air en Vueling hebben een stevige positie in het marktaandeel van vluchten binnen Europa gekregen. Hun businessmodel is zeer succesvol gebleken, zelf zozeer dat zogenaamde premium luchtvaartmaatschappijen hun product meer op dat van low-cost airlines zijn gaan omvormen dan andersom.
Een van de eerste
EasyJet was één van de allereerste Europese low-cost airlines. De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair, opgericht in 1984, wordt vaak beschouwd als de eerste echte Europese prijsvechter. EasyJet werd opgericht in 1995 en voerde zijn eerste vlucht uit op 10 november 1995, vandaag dus exact 30 jaar geleden. De eerste route was tussen Londen Luton en Glasgow. Sindsdien is de maatschappij uitgegroeid tot een van de grootste low-cost airlines in Europa. Binnen Nederland is EasyJet actief vanaf onze grootste internationale luchthaven: Amsterdam Schiphol Airport.
Netwerk
EasyJet vliegt sinds eind vorige eeuw vanaf Amsterdam naar verschillende luchthavens binnen Europa en net daarbuiten. In het begin was het aantal vluchten nog beperkt. Je kon in de beginjaren bijvoorbeeld goedkoop van Amsterdam naar Londen Luton of naar Barcelona vliegen. Inmiddels is het netwerk een stuk groter en wordt EasyJet ook veel gebruikt voor vakantievluchten naar populaire bestemmingen zoals Mallorca, Ibiza, Faro en Fuerteventura.
Hoe airlines zoals EasyJet het vlieglandschap veranderd hebben
De komst van low-cost airlines zoals EasyJet heeft de luchtvaartindustrie drastisch veranderd. Vliegen werd toegankelijker voor een veel breder publiek, omdat de prijzen aanzienlijk lager werden dan bij traditionele maatschappijen. Waar vliegen vroeger vooral voor zakenreizigers en welgestelden was weggelegd, is het nu een standaard manier van reizen voor een breed scala aan passagiers.
Om deze lage tarieven mogelijk te maken, hanteren maatschappijen zoals EasyJet een strak kostenbeheer. Ze besparen op alles wat mogelijk is: van het minimaliseren van bagageafhandeling en het beperken van de dienstverlening aan boord tot het gebruik van secundaire luchthavens met lagere landingskosten. Bovendien worden extra diensten, zoals het kiezen van een stoel of het meenemen van ruimbagage, apart in rekening gebracht.
Ook heeft de opkomst van low-cost airlines ertoe geleid dat traditionele maatschappijen hun prijsstrategie moesten herzien. Veel full-service maatschappijen, zoals KLM en Lufthansa, hebben inmiddels goedkopere ticketklassen geïntroduceerd waarbij bagage en maaltijden niet meer standaard inbegrepen zijn. Dit is een direct gevolg van de concurrentie met prijsvechters.
Toekomst van low-cost airlines
Ondanks uitdagingen zoals stijgende brandstofprijzen en strengere milieuregels, blijven low-cost airlines groeien. Ze blijven nieuwe routes openen en innovatieve manieren zoeken om kosten te besparen zonder in te leveren op efficiëntie. Duurzamer vliegen wordt een steeds belangrijker thema, waardoor low-cost maatschappijen wellicht moeten investeren in modernere, zuinigere vliegtuigen en alternatieve brandstoffen.
De vraag naar betaalbare vluchten blijft groot, en zolang er reizigers zijn die bereid zijn om te betalen voor een budgetvriendelijke vliegervaring zonder overbodige extra’s, zal EasyJet – samen met andere prijsvechters – een belangrijke speler blijven binnen de luchtvaartindustrie.
bron: https://vakantienieuws.nl/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten